Molekylen

Välkomna till molekylen. Här tar vi upp frågor kring natur, vetenskap och forskning och grejer. Idag ska vi tala lite om flugor. Och här bredvid mig håller jag just på och kika på en.

En tittare har skrivit hit och undrar varför det är så svårt att slå ihjäl en fluga.
JA
, Varför är det så fruktansvärt svårt att slå ihjäl en fluga???

https://cdn2.cdnme.se/cdn/7-2/1650888/images/2010/fluga_71302559.jpg

Ja många tror ju att det beror på att flugor har så stora ögon, så dom ser handen väldigt bra och därför hinner undan när man försöker slå ihjäl en fluga. Men det är fel. Jag har istället, med hjälp av ett mikroskop, kikat in i huvudet på en fluga och kommit fram till en helt annan teori. Eftersom en vanlig fluga lever i ett år och vi människor lever i 85 år så blir det ju faktiskt på det viset att en fluga ser allting 85 gånger långsammare än vi människor.

 

Jaha, så du menar alltså att en fluga lever i någon sorts slow motion-värld undrar ni säkert då?

Ja visst, och varje gång man försöker slå ihjäl en fluga så ser han ju handen komma mot en väldigt långsamt. Och då är det ju inga problem att hinna undan.

https://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/1650888/images/2010/fly-eyes_71310680.jpg

 

Men vad ska man göra åt detta? Jo, Jag har hittat lösningen!
Jag har framställt ett preparat som gör att en fluga blir 85 år.
Men, om alla flugor ska bli 85 år kommer vi ju dränkas i flugor eller?

Nä det är så här att flugan lever fortfarande bara ett enda år men med hjälp av det här preparatet så lever flugan 85 år, på ett enda år. Och då upplever den hela sin omgivning på precis samma sätt som vi gör.
Ni förstår nog inte riktigt.

Kolla här:

https://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/1650888/images/2010/flugaburk_71313591.jpg

I den här burken har jag en fluga som heter Ragnar. Han fick en liten injektion när han var en liten fluglarv och nu befinner han sig i 30-årsåldern nån gång i april.

Nu ska vi se om han är lätt att slå ihjäl. Jag ska öppna burken och hälla ut honom på bordet, så ska vi försöka slå ihjäl honom.

Men ska vi verkligen slå ihjäl Ragnar?
Ja. vi måste ju se om det fungerar.

https://cdn3.cdnme.se/cdn/7-2/1650888/images/2010/dead-flies2_71314939.jpg
Ännu ett lyckat djurförsök för människans bästa. Tack för idag. Nästa vecka ska jag prata lite om sprängdeg. Hej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0